Obraz Františka Kupky, na který si můžete sáhnout

Díky spolupráci Musea Kampa a společnosti Canon bude ve známé pražské galerii umístěna zmenšená replika obrazu Katedrála od nejdražšího českého malíře Františka Kupky. Návštěvníci si ji mohou prohlédnout opravdu zblízka a klidně i rukou následovat mistrovy tahy štětcem. Jde o další společný projekt Canonu a Musea Kampa poté, co je zde od června do konce září k vidění výstava Meda Ambasadorka umění, kterou navštívilo jen během prvního měsíce 12 000 lidí a jež bude museum reprezentovat na Národní soutěži Gloria Musealis.

Katedrála, která je podle aukčních znalců jedním z Kupkových nejcennějších děl s odhadovanou hodnotou ve výši několika desítek milionů korun, bude po další měsíce součástí veřejnosti přístupného kreativního a edukačního prostoru – ateliéru, který je zaštítěn právě jménem moderního českého malíře.

Na zmenšenou repliku, jež vznikala po domluvě s vlastníky práv na umělecká díla Františka Kupky a za přísného dohledu kurátorů z Musea Kampa, bude možné si dokonce v rámci připravovaného ateliéru sáhnout, což u originálního plátna nejdražšího českého malíře pochopitelně bez spuštění alarmu nelze.

Profesionální kopie v souladu s autorskými právy

Za vznikem repliky Katedrály, olejomalby z let 1912 – 1913, stojí šikovné ruce odborníků ze společnosti Canon a jejich unikátní technologie reliéfního tisku. Ty jsou schopné přenést na plátno nejen obraz, ale právě i jeho strukturu, a tím umožnit haptický zážitek z obrazu.

Na počátku tohoto projektu stála slova ředitele společnosti Canon CZ Ladislava Palečka, velkého milovníka umění, jenž se vloni v létě při rozhovoru pro časopis Euro rozpovídal o možnostech dnešních prvotřídních tiskových zařízení. „Máme například nově patentovaný reliéfní tisk, díky němuž reprodukce Vincenta van Gogha už není tradičně plochá, ale vidíte tam reliéfní tahy štětcem…,“ prohlásil tehdy Paleček.

Odtud už nebylo daleko k dalším smělým plánům. Mnohem déle zabrala faktická i smluvní příprava a úvahy odborníků nad tím, jak výsledek nejlépe technicky provést.

Klíčová byla samozřejmě otázka autorských práv. S prací na zmenšené verzi Kupkova obrazu určené k edukačním účelům museli vyslovit souhlas malířovi dědicové a vlastníci práv na jeho díla, kteří žijí ve Francii. „V žádném případě nejde o kopii, kterou by si mohl vytisknout každý. Jde o vysoce profesionální práci našich odborníků na tisk, která probíhá v souladu s autorskými právy a výhradně pod dohledem kurátorů z Musea Kampa,“ říká Eva Kučmášová, šéfka marketingu a komunikace společnosti Canon, která spolupráci s Museem Kampa vede. „Bez nadsázky jde o zásnuby technologie s uměním, a to je to, co nás na celé věci baví nejvíce,“ dodává.

Zažít tahy štětcem

Jak tedy takový netradiční odraz mistrovského díla, který má rozměry 1200 x 1440 mm (originál měří 1500 x 1800 mm), vznikl?

Obraz samozřejmě nebylo možné naložit do auta a převézt na profesionální skenování do Canonu. Vždyť jen pojištění takového převozu by vyšlo na milióny korun a samotné plátno obrovské hodnoty by navíc mohlo utrpět újmu. Katedrála tak musela zůstat na svém čestném místě v Museu Kampa a odborníci povolaní ke zhotovení repliky přijeli za ní.

Jako první bylo třeba dílo odborně nafotit a převést jej do digitální podoby. Toho se na žádost Canonu a Kampy chopil známý fotograf Jan William Drnek, jenž má zkušenost třeba i s podobně náročnou digitalizací Slovanské epopeje Alfonse Muchy.

„Fotografii můžeme vnímat jako malbu světlem. U každého obrazu, který reprodukuji, je důležité zachovat jeho typickou strukturu detailu. Katedrála je olej na plátně, takže se snažím, aby byly zvýrazněny tahy štětcem. Toho lze docílit především způsobem svícení. Pro kvalitní reprodukci je nezbytné dosáhnout velmi vysokého rozlišení fotografie. To lze získat pomocí techniky panoramatické fotografie.,“ říká Drnek, jemuž při nočním snímání v prostorách expozice a za nepřetržitého dohledu zaměstnanců Musea Kampa pomáhal celý tým osvětlovačů.

Samozřejmostí při snímání panoramatické fotografie byl i objektiv s adekvátním ohniskem. „Mám na to pořádný kanón od Canonu,“ směje se Drnek a ukazuje na téměř půlmetrový přístroj. „Celkový počet snímků, ze kterých se skládá finální fotografie, je daný většinou kompromisem mezi mnoha parametry, jako je požadované rozlišení, prostorové dispozice v galerii a optické parametry soustavy. V našem případě pro obraz Katedrála to bylo 60 snímků,“ přibližuje svou práci fotograf Drnek.

Následovala neméně důležitá postprodukce v počítači, během níž byly snímky pomocí speciálního programu spojeny do jednoho velikého obrazu. Pro práci s dílem, jakým je Katedrála, hrála klíčovou roli i barevná věrnost. „Pro hrubé korekce používám barevné targety, ze kterých vytvářím profily pro vyvolání fotografií. Pokud chci ale dosáhnout dokonalé barevné přesnosti, měřím celé dílo spektrofotometrem a provádím korekce finální fotografie,“ říká Drnek.

Poté, co byl obraz zdigitalizován, přišla na řadu tiskařská technologie. Zmenšenina díla Katedrála, která bude součástí kreativního a edukačního prostoru na Kampě, přišla na svět díky velkoformátovému flatbed tiskařskému stroji Arizona 1380 GT od Canonu s technologii reliéfního tisku Océ Touchstone.

„Celý integrovaný systém Océ Touchstone byl navržen pro nejvyšší kvalitu reliéfního tisku a je s úspěchem využíván třeba v interiérových i exteriérových dekoracích. Výrobci značení pak mohou tuto technologii efektivně využít třeba pro tvorbu nápisů v Braillově písmu či embosování. Ale díky této technologii si víme rady i s výzvou jménem Katedrála,“ ujišťuje Martin Nesvadba, specialista na tisková řešení společnosti Canon.

„Tato technologie je přínosná i v rámci edukačních činností. Dovoluje vnímat obraz nejenom nevidomým lidem, ale i široké veřejnosti tím, že obraz je hapticky přenesen,“ dodávají kurátoři Liška a Mudry.

Canon a Meda Mládková

Výstavě, jejíž součástí bude i kreativní a edukační prostor zaštítěný jménem Františka Kupky, předcházela expozice nazvaná Meda Ambasadorka umění.

Ta mapovala sběratelskou a mecenášskou činnost Jana a Medy Mládkových z let 1960 až 1989, kdy manželé pobývali v USA. Expozice byla v Museu Kampa k vidění od června do konce září u příležitosti stých narozenin paní Medy Mládkové, jedné z největších sběratelek děl Františka Kupky, které připadly na 8. září.

I výstava Meda Ambasadorka umění vznikla díky spolupráci Musea Kampa a odborníků ze společnosti Canon, kteří zdigitalizovali část rodinného archivu manželů Mládkových a několik set fotografií opětovně vytiskli, jak pro účely výstavy, tak do doprovodného katalogu.

„Mám radost, že jsme se podíleli na výstavě o tak inspirativní dámě, jakou je Meda Mládková. Jako odborníci na tisk a digitalizaci obrazu jsme mohli poskytnout ty nejmodernější technologie a věřím, že speciálně upravené fotografie z jejích rodinných alb návštěvníky expozice zaujmou,“ řekl v době příprav Ladislav Paleček, ředitel společnosti Canon CZ.

Zájem o expozici je nakonec opravdu velký, jen během prvního měsíce se na sbírky Jana a Medy Mládkových včetně fotografií z rodinných alb přišlo podívat přes 12 000 návštěvníků. A o jejích kvalitách svědčí i fakt, že bude museum reprezentovat na prestižní Národní soutěži Gloria Musealis.